Recent schreven we een artikel voor het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) over commercieel verkrijgbare DNA-testen en de gevolgen hiervan voor consumenten en de klinische praktijk. Hierin leggen we uit dat deze zogenaamde “Direct-to-consumer” genetische tests (DTC-GTs) vaak zonder medische aanleiding en/of tussenkomst van een arts worden aangeschaft en dat we denken dat ondersteuning bij besluitvorming zowel voor het aanschaffen als bij het ontvangen van een uitslag wenselijk is. Door een aantal casussen te schetsen proberen we inzicht te geven in de mogelijke gevolgen. Daarnaast beschrijven we ook welke vragen we nog hebben. Zo hebben we bijvoorbeeld nog weinig inzicht in wie dergelijke testen kopen, wat hun beweegredenen zijn en hoe groot de impact is op de klinische zorg. Deze vragen onderzoeken we o.a. in het door ZonMw gefinancierde onderzoeksproject “ERUDIGIT“: een samenwerking tussen AmsterdamUMC en UMC Utrecht.
Lees het gehele artikel nu in het NTvG.
Bron: Bruins D, Onstwedder SM, van Haelst MM, Rigter T. ‘Direct-to-consumer’ genetische tests in Nederland [Direct-to-consumer genetic tests in the Netherlands: impact on consumers and clinical practice]. Ned Tijdschr Geneeskd. 2024 Aug 6;168:D8246.
Figuur: Claudie de Cleen